I · Traditionell affärsutveckling
Ett fullständigt affärsutvecklingsprojekt består av tre delar: analys, åtgärdsplan och implementering. Kunden bestämmer uppdragets omfattning. En del företag nöjer sig med analysrapporten som en sorts hälsokontroll som de själva kan arbeta vidare utifrån. Andra företag vill ha hjälp med projektets alla delar, inklusive implementeringen.
Analys
En företagsanalys kan göras mycket omfattande, men de viktigaste områdena att genomlysa är företagets ekonomi, organisation, marknad och konkurrensläge samt marknadsföring.
Åtgärdsplan
Åtgärdsplanen vilar på den avvägda summan av analysresultatet, kundens önskemål och Eternus rekommendation.
Implementering
Implementering innebär att åtgärdsplanen förverkligas på ett metodiskt sätt med tidsmässiga och ekonomiska ramar för beslutade åtgärder, uppföljning av resultaten och eventuella korrigeringar.
II · Internationellt brobyggande
Eternus internationella uppdrag handlar enkelt uttryckt om att hitta och sammanföra tillverkare och köpare av en viss produkt, t ex kabel för ett speciellt ändamål, och sy ihop ett samarbetsavtal mellan parterna.
Antingen kommer uppdraget från det nordiska företaget som söker en tillverkare av produkten de behöver, en tillverkare som alltså inte finns på hemmaplan. Eller så kommer uppdraget från den utländska tillverkaren som söker nya kunder på den nordiska marknaden.
Partnerskap
I samband med de internationella uppdragen fungerar Eternu som kundens samarbetspartner, dvs som dennes förlängda arm i utlandet/Norden med uppgift att hitta rätt köpare/tillverkare av rätt produkt till rätt pris/förutsättningar.